بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "شفافیت در انجام معاملات با سازوکار بورس‌ های کالایی"، "تصویب واگذاری اموال مازاد دولتی بدون تشریفات در بورس"، "حذف قیمت گذاری دستوری با بهره گیری از سازوکار بورس کالا" و "شیشه جام هفته آینده روی تابلوی بورس کالا" اشاره کرد.

شفافیت در انجام معاملات با سازوکار بورس‌ های کالایی

به گزارش «کالاخبر»، هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از بازار معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی ایران روی تجربه موفق شفافیت در بورس کالا تاکید کرد.

مجید عشقی اظهار کرد: شفافیت در انجام معاملات در حوزه کالایی یک مسیر بی بازگشت به حساب می‌آید که باید آن را ادامه داد و شرکت‌هایی که توانستند محصول‌های خود را در بازارهای کالایی عرضه کنند از این فرصت منتفع می‌شوند. علاوه بر اینکه عرضه محصول‌ها در بورس‌ های کالایی سبب شفافیت قیمت ها می شود.

وی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام‌هایش را در راستای عرضه کالاهای تولیدی در بازارهایی کالایی پیگیری می‌کند. در ماه های گذشته که صادرات گاز با چالش مواجه شد، عرضه گاز طبیعی نیز با مشکلاتی مواجه که با پیگیری های سازمان بورس و اوراق بهادار رفع شد.

تصویب واگذاری اموال مازاد دولتی بدون تشریفات در بورس

در هفته گذشته نمایندگان مجلس نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده، چند مورد مهم از جمله شرایط واگذاری اموال و دارایی مازاد در بورس کالا یا مزایده عمومی، فروش نفت توسط بخش خصوصی را تصویب کردند.

براساس این گزارش، طبق جزء یک بند ب تبصره ۱۸ ماده واحده لایحه بودجه  به روسای دستگاه‌های اجرائی ملی/ استانداران اجازه داده شود اموال و دارایی منقول و غیر منقول مازاد دولتی را پس از تأیید کارگروه های ملی و استانی و بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیأت وزیران از طریق حراج در بورس کالا یا مزایده عمومی در سامانه تدارکات الکترونیک دولت با رعایت قانون تجارت الکترونیک به فروش رسانده و منابع حاصل را به حساب خزانه داری کل واریز کنند.

حذف قیمت گذاری دستوری با بهره گیری از سازوکار بورس کالا

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: اعمال دخالت در اقتصاد یا قیمت‌گذاری دستوری دستاوردی جز فساد به دنبال ندارد.

بهرام شکوری با بیان اینکه هیچ فعال اقتصادی مخالف عرضه در بورس کالا نیست و همه به نوعی از مکانیزه عرضه و تقاضا در بورس کالا دفاع می‌کنند، تاکید کرد: بهترین و کاراترین جایگزین برای برچیدن اعمال قیمت گذاری دستوری در اقتصاد ایران نیز، بورس کالا است که می‌تواند با تجلی مکانیزم عرضه و تقاضا شرایط منصفانه‌ای را در خرید و فروش شکل دهد.

شیشه جام هفته آینده روی تابلوی بورس کالا

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با اعلام خبر راه اندازی معاملات گواهی سپرده شیشه در بورس کالا از هفته آینده گفت: شیشه ای که قرار است در بورس عرضه و مورد معامله قرار گیرد، شیشه جام یا به اصطلاح مسطح است که عمدتا که در صنایع ساختمانی و خودروسازی برای ساخت پنجره ها و نمای ساختمان استفاده می شود.

جواد فلاح عنوان کرد: وزارت صمت و انجمن شیشه با همکاری بورس کالای ایران، زیرساخت عرضه و معامله شیشه در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا را فراهم کردند؛ در این مدل معاملاتی که شبیه مدل معاملاتی سیمان به صورت حراج تک قیمتی خواهد بود، قرار است انواع شیشه توسط ۱۰ شرکت تولیدکننده که پذیرش شده اند از روز دوشنبه هفته آینده (۲۳ اسفند ماه) بر تابلوی بورس کالا عرضه شود. 

نحوه فرآیند فروش کالاهای تملیکی در بورس کالا

عضو هیات مدیره و معاون فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در راستای انتشار فراخوان عمومی و دعوت از تمام کارگزاران بورس کالا جهت همکاری، از ایجاد تحول در نحوه فروش اموال تحت اختیار این سازمان با بهره‌گیری از بستر بورس کالا خبر داد.

سعید غلامی باغی در خصوص فرآیند فروش کالا از طریق بورس کالا گفت: پس‌ از پذیرش کالا و تنظیم امید نامه و طی کردن مراحل فنی و تخصصی که در بورس کالا وجود دارد، خریداران می‌توانند به انبارهای سازمان اموال تملیکی در سراسر کشور مراجعه کنند و وضعیت کمی و کیفی کالاها را ملاحظه کنند و بر این اساس بالاترین قیمت پیشنهادی خود را در فضای تالار فرعی بورس کالا مطرح کنند و در صورت ارایه بالاترین قیمت بین متقاضیان، کالا به آن ها واگذار می شود.

رونق معاملات بورس کالا برای بخش تولید اعتماد آفرین است

یک کارشناس بازار سرمایه به عملکرد بورس کالای ایران در سال جاری اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من یکی از پربارترین سال های بازار سرمایه در حوزه بورس کالای ایران، امسال رقم خورد زیرا علاوه بر ورود کالاهای جدید و رشد قابل توجه آماری، مسیرهای جدید برای تامین پایدار مواد اولیه تولید به وسیله قرارداد کشف پریمیوم به همراه توسعه ابزارهای مالی و حذف سهمیه بندی ها در تخصیص مواد اولیه رقم خورد تا چشم انداز بورس کالا برای سال آینده نیز روشن و جذاب باشد.

علی صادقین افزود: در سال جاری بخش قابل توجهی از محصولات به بورس کالا وارد شد به طوری که زنجیره کامل فولاد از سنگ آهن گرفته تا مقاطع فولادی در بورس کالا با رشد عرضه مواجه شدند و علاوه بر این توسعه ابزارهای مالی جدید، انتقال عملکرد بازار جهانی به ویژه در حوزه کامودیتی ها و نقش و انتقال آن به بازار سرمایه در قالب بورس کالا از مهم ترین دستاوردهای اقتصادی در سال جاری به شمار می رود؛ این رویکرد باعث ایجاد شفافیت و رشد انگیزه تولیدکنندگان بدون دخالت های دستوری گذشته است.

زعفران نگین را برای تحویل شهریور سال آینده معامله کنید

در هفته گذشته توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران از راه اندازی قرارداد آتی زعفران نگین با سررسید شهریور ماه ۱۴۰۱ خبر داد.براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا، آغاز راه اندازی قرارداد مذکور با سررسید شهریور ماه سال آینده در روز چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه امسال خواهد بود که معاملات آن تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

صندوق های سرمایه گذاری آپشن دار می شوند

با ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار، از این پس صندوق‌های سرمایه گذاری مجاز به فعالیت در بازار اختیار معاملات در بورس کالای ایران خواهند بود تا علاوه بر متنوع سازی سبد دارایی صندوق های سرمایه گذاری، امکان پوشش ریسک سرمایه گذاری در بازار کالا نیز برای صندوق ها فراهم شود.

در نامه این مدیریت آمده است: به منظور پوشش نوسان قیمت گواهی سپرده کالایی در پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری که مطابق امیدنامه مجاز به سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی هستند، مدیران صندوق های مذکور مجاز به اتخاذ موقعیت در معاملات قراردادهای اختیار معامله گواهی سپرده کالایی خواهند بود.

دومین انبار نخود در بورس کالا پذیرش شد

همچنین در هفته گذشته و پس از پذیرش نخستین انبار نخود و آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی در دسته حبوبات، دومین انبار نخود هم از سوی بورس کالا پذیرش شد.

بر اساس اطلاعیه جدید مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا  از روز سه شنبه ۱۷ اسفند انبار اتحادیه کامیاران فعال شد و با نماد نخود متوسط  ۰۱۰۲ کامیاران (نخود۰۱۰۲پ۰۲) آماده پذیرش محصول نخود متوسط از مشتریان است. زمان گشایش نماد معاملاتی مربوط به این انبار روز یکشنبه ۲۲ اسفند ذکر شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها